Meest gegoogelde juridische termen

 Wat?

De Vlaming gaat steeds vaker op zoek naar oplossingen via het internet, ook voor juridische problemen. De OVB liet daarom een onderzoek voeren naar de top 10 van de meest gezochte juridische zoekopdrachten op Google.

 Waarom?

Het is een zegen voor de juridische sector dat zoveel juridische informatie online beschikbaar is, maar dat brengt ook gevaren met zich mee bij onvoorzichtig gebruik. De OVB vindt het daarom belangrijk te wijzen op de valkuilen die juridisch doe-het-zelven met zich meebrengt.

 Hoe?

De OVB nam de trend onder de loep en formuleerde op www.advocaat.be/juridischetop10 een reeks kanttekeningen en tips, praktische informatie en concrete voorbeelden over die 10 meest gegoogelde termen. Dat zorgde voor herkenbaarheid en genereerde extra clicks naar de website. Ook via advertenties op Facebook en Google leidde ze de rechtzoekende naar de themapagina’s van haar website.

De speciale campagnepagina’s kregen 9 miljoen impressies. Er werd 90.000 keer doorgeklikt naar de themapagina’s op advocaat.be. Dat is zo’n 3,4 keer meer dan buiten de campagne!

 En verder?

In het verlengde van de Google top 10-campagne werkte de OVB van oktober tot december 2016 ook een always on-campagne uit. Via SEA (search engine advertising) werd permanent traffic gegenereerd naar advocaat.be op basis van de zoektermen die rechtzoekenden gebruiken in Google.

39 verschillende advertenties met 113 verschillende zoektermen (tegen € 50/dag) leidden in de eerste weken tot 200 kwalitatieve bezoeken per dag op advocaat.be. 6 % daarvan ondernam een concrete actie en ging ook daadwerkelijk op zoek naar een advocaat. Een hoog cijfer, normaal gezien is dat amper 1 % van de bezoekers.